Hirviporukan säännöt

Säännöt hirviporukalle 2018

1. Hirviporukkaan voi kuulua Härmän Metsästysyhdistyksen jäsen,jolla on hirvenampumakoe suoritettuna ja voimassa sekä metsästyskortti ja ns. kämppämaksu maksettuna. Lisäksi henkilön on täytynyt ilmoittautua mukaan seurueeseen järjestäytymiskokouksen astettamalla tavalla.

Alle 18-vuotias vain vanhemman/huoltajan seurassa.Vieraiden mukaan ottamiseen jahtia seuraamaan on kysyttävä jahtipäällikön lupa.

2. Metsästys alkaa Sorviston kylätalolta jahtipäivinä ja päättyy,kun jahtipäällikkö niin ilmoittaa.

3.Metsästyksen aikana alkoholin nauttiminen ja alkoholin vaikutuksen alaisena oleminen on ehdottomasti KIELLETTY! Jos porukan jäsen rikkoo tätä sääntöä,jahtipäällikkö kehoittaa häntä poistumaan kotiin. Seuraavan kehoituksen antaa tarvittaessa poliisi.

4.Metsästys alkaa 13.10.2018 klo 8.00

Metsästys tapahtuu pääasiassa viikonloppuisin,jahtipäälliköillä on oikeus päättää viikolla metsästyksestä. Mutta torstaina ja perjantaina ei metsästetä.

Metsästys tapahtuu hirviporukan jäsenten koirilla,jos muita koiria käytetään asian ratkaisee jahtipäällikkö. Metsästyksessä noudatettava aina metsästyslakia.

5.Härmän Metsästysyhdistykselle on myönnetty jahtikaudelle 2018 seitsemän hirven kaatolupaa.   -Luvat on tarkoitus käyttää seuraavasti:

4kpl aikuisia ja 6 kpl vasoja = 3 lupaa  Sarvipiikkirajoitus on voimassa. 7,8, ja 9 pikkiset eli ns. välimallin urokset jätetään ampumatta.

Hirviporukka pohtii jahdin aikana,milloin on verotettu riittävästi ja milloin metsästys lopetetaan. Tavoiteena olisi 2-2,5 hirveä/1000 ha,mikä tarkoittaa,että jahdin jälkeen alueella tulisi löytyä noin 7-9 hirveä.

6.Metsästyksessä tulee noudattaa hyviä tapoja ja käyttäytyä reilusti ja rehellisesti muita metsästäjiä ja metsässä liikkujia kohtaan.

7. Lihanjaosta hirviporukka sopii keskenään.

8. Kaikki osallistuvat saaliin käsittelyyn fyysisen kuntonsa ja osaamisensa mukaan.

9. Jahdin aikana metsästykseen osallistuvalla tulee olla lain määräämä oranssin värinen päähine ja turvaliivi.

10. Haavoittuneesta hirvestä tulee soitaa ensitilassa jahtipäällikölle.